Tuesday, September 27, 2011

kuatlah

semalam, hari ini, kelmarin...
banyak sangat sangat! mendengar tentang -
diri yang futur.
diri yang sedang melemah
diri yang sedang tidak bersemangat.
sebenarnya macam pos saya sebelum ni juga.


jalan dakwah ini bukan mudah dan acapkali melelahkan
tapi hakikatnya ia lelah apabila dalaman tidak di tampung dengan baik.
terlalu banyaknya urusan, tapi tidak bertaqarrub kepada Allah
jiwa itu akan mudah melemah
ibarat pokok besar yang kelihatan kuat
tetapi di dalamnya sedang hebat dimakan anai2..
luaran yang gah, tapi dalaman yang kosong dan lompang dan berongga
pastinya pokok yang besar itu mudah sekali roboh
walaupun hanya ditiup angin lembut

aku bukanlah mengatakan aku hebat
aku juga ada rasa lemah
ada rasa tergolek golek nak jaga mutabaah
nak jaga iman di rumah
nak jaga supaya tidak berkumpulnya dosa2 kecil dan besar dalam pergaulan dengan rakan2 sekerja di sekolah - cikgu perempuan
nak menyiapkan segala tugasan dakwah dengan cemerlang
juga tugasan di sekolah dengan gemilang
kadang2 struggle sangat nak keluar dari rumah follow up
or pergi usrah.
dan hakikatnya
kekuatan itu datangnya dari Allah.
minta pada Allah pasti dia bagi. bukan minta kekuatan pada manusia.
manusia amat lemah.

aku doa.
agar aku kuat.
ikhwah akhwat ku kuat.
moga kita semua berjaya melalui fasa2 perubahan ini dengan jayanya

kekadang hati juga berbisik
mohon ampun pada Allah
moga di tsabatkan kaki
di jalan dakwah
hingga bertemu syurga.
ameen

No comments:

Post a Comment